Yhdistys

Uudenmaan Rotukissayhdistys on Suomen Kissaliiton (Suomen Kissaliitto) ja Fédération International Félinen (FIFe) alainen rotukissayhdistys, joka on perustettu vuonna 1984. Yhdistys on tarkoitettu kaikille kissoista ja kissaharrastuksesta kiinnostuneille. Vaikka kissasi ei olisikaan rotukissa, hyödyt URKin jäsenenä monista eduista sekä saat kissaharrastuksellesi pienen mutta pirteän rotukissayhdistyksen tuen.

Tervetuloa mukaan toimintaamme!

TOIMINTAPERIAATE:

Yhdistys pyrkii herättämään ja ylläpitämään erilaisten kissarotujen arvostamista seuraeläimenä eläinsuojeluhengen mukaisesti; kissan vaatimien parhaiden mahdollisten hoitomuotojen kehittämiseen jäsentensä keskuudessa, ja levittämään yleisesti tietoa kissan hoidosta. Kissasta on jalostettu sadan vuoden ajan ns. kissarotuja, joiden ulkomuoto poikkeaa niin rakenteeltaan kuin turkin pituudeltaan ja väritykseltään huomattavasti toisistaan. Esteettisesti jotakuta viehättää pitkäturkkinen kissa, toista hoikkarakenteinen pitkäjalkainen kissa, ja jonkun mielestä vain valkotassuinen suomalainen ”peruskissa” luo sen mielihyvän, joka kissan ulkomuodolle asetetaan.

Yhdistyksemme periaatteena on, ettei se aseta rodullisia ominaisuuksia etusijalle, vaan oli kissan ulkomuoto mikä hyvänsä, niin sen eläessä ihmisen seuraeläimenä – olipa se sitten hankittu minkä hyvänsä asian korvikkeeksi – sillä on oikeus saada osakseen ymmärtäväinen kohtelu, sille terveellinen ravinto, riittävä liikunnan mahdollisuus ja sille ominainen itsensä toteuttaminen.

Yhdistyksemme tarjoaa sinulle mahdollisuuden lisätä tietouttasi kissasta ja siten parantamaan kissasi hyvinvointia. Hanki ja omaksu lisää kissatietoutta, vaikkei sinulla vielä olisikaan kissoja.

Yhdistyksen säännöt ja rekisteritietoselosteen voit ladata ohesta tai pyytää niitä yhdistyksen sihteeriltä tai rahastonhoitajalta.

PDF-tiedostoToimintasuunnitelma 2024.pdf (101 kB)
Yhdistyksen toimintasuunnitelma vuodelle 2024.